- Kandydat informuje o nadanym przez wydział komunikacji numerze profilu kandydata (PKK);
- wnosi opłatę za egzamin;
- przedstawia dokument tożsamości w celu weryfikacji kandydata ( dowód osobisty, paszport lub karta pobytu).
II. Egzamin teoretyczny
Celem tego egzaminu jest sprawdzenie posiadanej wiedzy w zakresie:
- znajomości zasad i przepisów służących bezpiecznemu poruszaniu się po drogach publicznych,
- zagrożeń związanych z ruchem drogowym,
- obowiązków kierowcy i posiadacza pojazdu,
- postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych.
- Osoby przystępujące w danym dniu do egzaminu wpuszczane są do poczekalni przed sale egzaminacyjną 15 minut przed czasem rozpoczęcia egzaminu.
- Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest posiadanie aktualnego dokumentu potwierdzającego tożsamość (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
- Egzamin przeprowadzany jest przy użyciu komputerów.
- WORD Poznań posiada salę nr 1 komputerową wyposażoną w 20 stanowisk, która przeznaczona jest tylko do przeprowadzania egzaminów teoretycznych.
Część teoretyczna egzaminu państwowego polega na wskazaniu przy użyciu urządzenia egzaminacyjnego prawidłowej odpowiedzi na wyświetlane systemem losowym, w czasie rzeczywistym pytania, ujęte w katalogu pytań.
20 pytań z wiedzy podstawowej w tym:
10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowrgo (3 pkt.)
6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowrgo (2 pkt.)
4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowrgo (1 pkt.)
Czas na przeczytanie pytania to 20 sek.
Czas na odpowiedź to 15 sek.
Odpowiedzi udzielamy przez naciśnięcie przycisków "TAK" lub "NIE"
12 pytań z wiedzy specjalistycznej w tym:
6 pytań o wysokim znaczeniu dlabezpieczeństwa ruchu drogowrgo (3 pkt.)
4 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowrgo (2 pkt.)
2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowrgo (1 pkt.)
Czas na przeczytanie pytania i odpowiedź to 50 sek.
Zaznaczamy jedną właściwą odpowiedź spośród trzech proponowanych i oznaczonych literami A, B lub C
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać to 74. Wymagana liczba punktów niezbędna do uzyskania pozytywnego wyniku egzaminu to 68.
III. Egzamin praktyczny
Część praktyczna polega na:
1. wykonaniu na placu manewrowym następujących zadań:
A. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za
bezpieczeństwo jazdy.
B. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.
C. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
2. Zgodnie z techniką kierowania pojazdem i określonymi kryteriami, jeżeli osoba jest egzaminowana w zakresie jednej z kategorii
prawa jazdy. wykonaniu w ruchu drogowym - zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem programu
egzaminacyjnego obejmującego wyszczególnione zadania w czasie nie krótszym niż 40 minut dla kategorii B, w przypadku egzaminu
przeprowadzonego w zakresie prawa jazdy kategorii B, egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli został
wykonany program egzaminacyjny i wynik egzaminu jest pozytywny.
Kryteria oceny wykonania zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym
Kryteria oceny wykonania zadania wymienionego w pkt. A - Przygotowanie do jazdy.
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego — osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić dwa wybrane losowo elementy z następujących:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP",
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut. Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe
2) Właściwe ustawienie:
a) fotela,
b) zagłówków (zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy),
c) lusterek,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
e) zapięcie pasów bezpieczeństwa.
Kryteria oceny wykonania zadania wymienionego w pkt. B - Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu
1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9,
2) upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
3) płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego — w przypadku kiedy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
4) płynna jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką
kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
5) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
6) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
Kryteria oceny wykonania zadania wymienionego w pkt. C - Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 20 cm, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Zadania wykonywane w ruchu drogowym
1) Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
2) Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi:
a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,
b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3) Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu.
4) Przejazd przez skrzyżowania:
a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe),
b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c),
c) z sygnalizacją świetlną,
d) na których ruch odbywa się wokół wyspy,
e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*).
5) Przejazd przez przejścia dla pieszych.
6) Wykonanie:
a) jednego z następujących manewrów parkowania:
- prostopadłe — wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- skośne — wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania — możliwa jedna korekta toru jazdy) — wjazd tyłem — wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik,
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania.
7) Przejazd przez torowisko tramwajowe**) i kolejowe*) oraz obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego.
8) Wykonanie manewrów:
a) wyprzedzania, omijania, wymijania,
b) zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania na skrzyżowaniu.
9) Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania).
10) Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych (nieobowiązkowe) — manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania.
*)Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy lub skrzyżowanie dwupoziomowe położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
**) Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.